Mesajele de pe sistemul “Alert” vor ajunge în cel mult un minut de la emiterea lor pe toate telefoanele din raza vizată de o calamitate, nu doar pe dispozitivele smartphone. Secretarul de stat, Raed Arafat, a declarat vineri că sistemul va transmite doar mesaje care vizează situații grave, conform Mediafax.
Costurile finale pentru implementarea acestui sistem pot ajunge până la patru milioane de euro, iar atribuirea va fi una directă.
“Pe partea noastră este posibil să intrăm pe procedura de urgență, nu este vorba despre sume exorbitante, ci de o chestiune care trebuie implementată rapid. Suma poate să fie de la un milion de euro și să se termine la 3-4 milioane. Suma se definește de soluția finală”, a declarat secretarul de stat Raed Arafat, după întâlnirea de la Palatul Victoria dintre premierul Mihai Tudose și reprezentanții IGSU, ANCOM, STS și ai celor patru companii de telefonie mobilă.
Arafat a precizat că la începutul săptămânii viitoare se va ști exact în cât timp poate fi implementat sistemul de alertă.
“Pe astfel de sistem nu e bine să dai zeci de alerte pe zi. Dacă fiecare alertă e dată pe sistem, populația nu mai reactionează la el. Trebuie definit care a pragul de la care se dă alertă. Va fi un centralizator care da alertele, acesta e IGSU și poate coborî la nivel de inspectorate județene, dacă e o problemă locală, asta în baza unor proceduri clare. Dacă a început ceva care nu a fost prevăzut, sau post factum, cum ar fi după cutremur, și atunci poți folosi sistemul. Mesajul apare simultan la terminalele telefonice aflate în zona vizată”, a mai spus Raed Arafat.
Sistemul Alert va funcționa și pentru telefoanele care nu sunt smartphone, dar care se află în zona calamitată. De exemplu, un turist, ajuns într-o anumită zonă pentru care s-a dat o atenționare, va primi pe telefonul său mesajul, indiferent de ce fel de dispozitiv are.
Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), Adrian Diță a declarat vineri că 95% din sistem a fost identificat, iar operatorii de telefonie au transmis deja că vor lua legătura cu operatorii de echipamente.
Sistemul, spun autoritățile, ar putea fi funcțional în câteva săptămâni, anterior însă fiind o perioadă de probă pentru a nu se înregistra erori.