Bogdan Gheorghiu: “Proiectele online au un grad ridicat de sustenabilitate. Pot sta martor peste ani și ani”

Interviu cu Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, pentru GoodNews.ro

Good News: Domnule ministru Bogdan Gheorghiu, ne aflăm la începutul unei noi perioade, cea a stării de alertă, care vine cu alte reguli pentru noi toți. În ceea ce privește accesul populației la cultură, în această perioadă, ce ne puteți spune despre reluarea activității instituțiilor din domeniu?

Bogdan Gheorghiu: Muzeele și galeriile de artă pot fi deschise publicului în concordanță cu analiza realizată la nivelul managerial al fiecărei instituții. Există condiții stricte, dar rezonabile pe care orice instituție muzeală trebuie să le aibă în vedere pentru a redeschide activitatea cu publicul.

De exemplu, angajații și vizitatorii sunt obligați să poarte măști, sunt create trasee cu sens unic, se va lua temperatura tututor la intrarea în muzeu, se păstrează distanța de 2 m între persoane, se limitează grupurile de vizitatori și durata vizitei, se dezinfectează suprafete și alte măsuri anunțate prin intermediul ordinului comun cu Minstertul Sănătății.

Săptamâna aceasta s-au redeschis mai multe muzee printre care, în București: Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național de Istorie. Sunt și în țară altele care se redeshid: Muzeul Bruckenthal –Sibiu, Muzeul Judeţean Argeş a anunţat că va deschide publicului, tot începând de astăzi, mai multe secţii, inclusiv Cetatea Poenari şi Castrul Jidova și altele.

La Iași, Palatul Culturii, cu cele 4 muzee din portofoliu (Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Istorie a Moldovei, Muzeul de artă, Muzeul științei și tehnicii „Ștefan Procopiu”) se va redeschide marți 26 mai, iar Muzeul Unirii se va deschide de miercuri 27 mai.

Profit de ocazie să anunț că ieri, Complexul Muzeal Naţional ,,Moldova”  Iași a fost listat în rezultatele preliminare ale competiţiei PED ( n.r. Proiect experimental demonstrative) 2019, desfăşurată sub egida UEFISCDI.  Proiectul se numește Soluţii Inovative Pentru Protecţia Şi Conservarea Hârtiei De Carte Şi Manuscris și este clasat pe locul al 6-lea din 76 de proiecte, obţinând 93,4 puncte.

Este un Proiectul de cercetare si inovare care va răspunde la probleme serioase de conservare si restaurare a hârtiei din patrimoniul cultural national (pergamente, manuscrise, carti vechi). Proiectul va dezvolta o tehnologie concertată de tratare/curățare/depozitare pentru hartia de carte și manuscris din biblioteci și materiale de arhivă.

Legat de reluarea spectacolelor și teatrelor. Am avut săptămâna aceasta, împreună cu Premierul Ludovic Orban și Vicepremierul Raluca Turcan, o întâlnire cu reprezentanții artelor teatrale. Am discutat chiar despre posibilitatea reluarii acestor activităti. Artiștii și actorii au propus ca reluarea activitătilor să aiba loc în luna iunie, dar trebuie văzut cum va evolua situația din punct de vedere epidemiologic și ce recomandări vom avea de la Ministerul Sănătății la acea dată.

Eu voi încerca să propun reluarea activității teatrelor la data dorită de artiști, dar trebuie să vedem dacă va fi posibil.

Good News: În această perioadă au fost activități culturale care au trecut în online pentru a continua activitatea într-un fel și pentru a menține legătura cu publicul. Cum vedeți păstrarea acestor activități în mediul online, după reluarea activităților cu public?

Bogdan Gheorghiu: Evident că nu putem să spunem că simțim aceleași emoții pe care le-am trăi într-o sală de spectacol sau la un concert, însă și sectorul cultural creativ a fost nevoit să se adapteze. Proiectele online trebuie să rămână ca o completare a celor desfășurate cu public, pentru că se bucură de un grad ridicat de sustenabilitate. Acestea pot sta martor peste ani și ani. Sau pot contribui la patrimonial cultural universal, așa încât să poată fi accesate de oriunde, să nu mai existe bariere de distanță. Acum am învățat mai mult ca oricând că se poate. Ne bucurăm că avem această posibilitate, dar și că au existat creatori care și-au dorită să utilizeze toate mijloacele de comunicare disponibile, acum, când distanțarea fizică a reprezentat o necesitate.

Good News: Ați luat până acum o serie de măsuri, atât la nivel de Minister al Culturii cât și la nivel de Guvern, pentru persoanele din sectorul cultural, care au avut activitatea restricționată. Unele programe au fost mediatizate, mai mult, altele mai puțin. Ce noutăți aveți?

Bogdan Gheorghiu: În primul rând, a fost prelungită acordarea indemnizației de prevăzute în Ordonanța nr. 30/2020, până pe 31 mai 2020. Este vorba despre 75% din salariul mediu brut pe țară pentru persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor și drepturi conexe. Iar cat timp nu se va deschide activitatea pentru acest sector, statul va continua să acorde aceasta indemnizație.

În plus, artisții independenți au avut posibilitatea de a accesa fonduri pentru proiectele lor, în cadrul apelurilor de finantare lansate de Ministerul Culturii sau instituțiile din subordine și avem așa:

  1. Acces Online – 1 milion de lei, prima etapa de selectie a proiectelor s-a încheiat, urmează perioada de contestații. 117 proiecte au fost evaluate, ca urmare a îndeplinirii criterilor de eligibilitate, iar din ele primele 21 de proiecte vor fi finanțate. (1.000.000 lei). În schimb, 157 nu au respectat pocedurile de depunere sau dosarul a fost incomplet. Acum se depun contestațiile.
  2. Programul RO-CULTURA, are în prezent apelul de proiecte pentru Consolidarea Antreprenoriatului Cultural și Dezvoltarea Audienței și a Publicului (sesiunea 2) Bugetul disponibil este de 2.000.000 euro.
  1. Administrația Fondului Cultural Național și-a încheiat sesiunea de depunere a proiectelor culturale, la care s-au înscris 990 de propuneri. Urmează ca în mai-iunie să se semneze contracte de aprox. 12,5 milioane lei.

Reprezentanții Ministerului Culturii au făcut tot posibilul ca activitatea AFCN să nu fie suspendată sau grav afectată pe timpul stării de urgență, având în vedere faptul că sute de artiști depindeau de aceste fonduri pentru a desfășura proiecte culturale.

  1. Am început procedura pentru alocarea unei sume de 2 milioane de lei din bugetul ministerului pentru anul 2020, pentru fondul de artă contemporană, în vederea achiziționării și expunerii unor lucrări de artă contemporană.

Este o soluție de sprijin pentru artiștii români, cât și o investiție pe termen lung în artă a Statului Român. Acest proiect va fi implementat de către Muzeul Naţional de Artă Contemporană. În România nu s-a mai cumpărat artă contemporană din mai bine de 10 ani.

M-am bucurat să văd că inițiativei noastre i s-a alăturat și Muzeul de Arta Recentă – muzeu privat, care a anunțat că va achiziona și acesta, artă românească. Ieri, Primarul Municipiului Reșița, dl Ioan Popa, ne-a anunțat că a văzut apelul meu, referitor la necesitatea implicării și a autorităților locale pentru sprijnirea artiștilor și a culturii. Consiliul Local al Municipiului Reșița a alocat 100 mii lei pentru constituirea unui fond de artă plastic la nivel regional.

  1. Ministerul Culturii a încheiat prima sesiunea pentru atragerea de aplicații pentru Bursele și premiilor Brătianu. Acestea sunt acordate pentru promovarea valorilor culturale contemporane din România și pentru stimularea valorificării acestora, prin sprijinirea tinerilor artiști și a oamenilor de cultură din țara noastră.  Se vor acorda cinci premii (au fost depuse 10 aplicații) și zece burse ( au fost depuse 14 aplicații). Premiul este în valoare de 15.000 lei, iar bursa este în valoare de 12.000 lei.
  2. Ministerului Culturii acordă sprijin financiar nerambursabil pentru editarea revistelor și publicațiilor culturale, în baza Legii nr. 136/2015. Aceste finanțări se acordă distinct pentru revistele uniunilor de creatori din România, membre ale Alianței Naționale a Uniunilor de Creatori, respectiv pentru cele propuse de alte persoane juridice. Conform legii, „revistele uniunilor de creatori din România, membre ale Alianței Naționale a Uniunilor de Creatori, sunt finanțate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, cu suma de minimum 4,5 milioane lei, sumă indexabilă anual”.

Pentru finanțarea editării revistelor și publicațiilor culturale, altele decât cele propuse de uniunile de creatori din România, se organizează o sesiune de selecție iar revistele și publicațiile propuse pentru finanțare de către o comisie formată din specialiști în domeniu sunt aprobate prin ordin al ministrului culturii. Valoarea bugetului anual acordat acestora reprezintă un procent de 25%, raportat la suma prevăzută pentru revistele uniunilor de creator și se alocă suplimentar acesteia.

  1. Iar pe pe 2 mai, AFCN a deschis sesiunea de finanțare dedicată proiectelor editoriale. Bugetul alocat de Ministerul Culturii în acest an este de 800.000 lei.

Good News: Cum gestionați situația firmelor de organizare a festivalurilor și spectacolelor

Bogdan Gheorghiu: Săptămâna trecută am avut discuții cu reprezentanții festivalurilor, o dezbatere la care au participat premierul Ludovic Orban și vicepremierul Raluca Turcan. În urma acelei întâlniri au fost preluate propunerile lor în Ordonanța 70/2020. Si vorbim aici despre posibilitatea refolosirii biletului deja achiziționat pentru evenimente sau festivaluri care erau programate în perioada 8 martie – 30 septembrie, pentru următoarea ediție sau transformarea în vouchere ce se pot folosi la alte activități culturale ulterioare. În cazul în care voucherul nu este folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii până cel târziu la data de 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului până la 31 decembrie 2021.

După data de 1 iunie vom reanaliza situația în care ne vom afla din punct de vedere epidemiologc și vom vedea atunci ce alte măsuri putem discuta referitoare la reluarea activităților festivalurilor și a altor spectacole.

Good News: În ce stadiu este codul Patrimoniului? Când vom avea o nouă legislație?

Bogdan Gheorghiu: Suntem în curs de a publica o variantă de lucru a Codului Patrimoniului. Ministerul Culturii, prin Unitatea de Management a Proiectului derulează, în parteneriat cu Institutul Național al Patrimoniului, un proiect finanțat prin fonduri europene care are ca obiectiv sistematizarea și simplificarea fondului legislativ activ din domeniul patrimoniului cultural national. Iar aceste activități se vor transpune în elaborarea și promovarea proiectului de act normativ pentru aprobarea Codului patrimoniului cultural national. Au fost parcurse pînă acum câteva etape, s-a realizat inventarierea și analiza legislației din domeniul protejării patrimoniului cultural national. și a fost sistematizată legislația din domeniul protejării patrimoniului și au fost elaborate textele preliminare ale componentelor tematice ale proiectului de lege.

În acest moment se află în desfășurare etapa de integrare și armonizare a textelor preliminare ale titlurilor componente ale Codului patrimoniului cultural, cu termen de finalizare 31 mai 2020. După aceasta, proiectul de lege pentru aprobarea Codului patrimoniului cultural va fi pus în consultare publică și are termen de realizare 30 iunie 2020. Până la data de 31 iulie 2020 se vor analiza și integra observațiile și recomandărilor formulate în cadrul consultării publice, urmând ca avizarea și aprobarea proiectului de lege să aibă loc până cel târziu la 31 august 2021.

Good News: De curând a fost lansat un program de finanțare pentru restaurare sau consolidare monumente istorice. Ce ne puteți spune?

Bogdan Gheorghiu: Legat de patrimoniu și reabilitarea monumentelor istorice, vă pot spune că săptămâna aceasta, Institutul Național al Patrimoniului (INP) a anunțat deschiderea apelului național de proiecte finanțate din Timbrul Monumentelor Istorice, sesiunea mai-iunie 2020. O finanțare totală în valoare de 3.000.000 lei este disponibilă pentru proiecte care se înscriu în cele două teme principale ale apelului curent, și anume, pentru intervenții de urgență (2.000.000 lei), respectiv pentru pregătirea documentațiilor tehnico-economice pentru restaurarea monumentelor istorice (1.000.000 lei).

Pot beneficia de această finanțare, participând cu proiecte și cofinanțare în cadrul acestui apel, persoane fizice și persoane juridice de drept public sau privat, care au calitatea de proprietar, titular al unui drept de superficie, de concesiune sau de folosinţă pentru o durată mai mare de 25 de ani sau titular al dreptului de administrare a unui monument istoric. Plafonul de finanțare în cadrul acestui apel este de 200.000 lei/ proiect pentru prima categorie, respectiv 140.000 lei/ poiect pentru cea de-a doua. Valoarea minimă a cofinanțării puse la dispoziție sau atrase de beneficiar trebuie să fie de 10%, în numera, din valoarea totală a finanţării solicitate.