După opt săptămâni de izolare și un studiu realizat de Adelina Roșca, Country Manager al Federației Internaționale de Executive Search din România, putem trage câteva concluzii la cum s-a schimbat/adaptat piața muncii.

Discuțiile pentru studiu au fost purtate cu responsabili de HR din mai multe industrii, din companii multinaționale și locale, de la companii cu câțiva angajați, dar și cu sute sau mii, tocmai pentru a vedea diferențele, avantajele dar și dezavantajele create de această perioadă. Unii profesioniști de HR, care au mai trecut și prin criza din 2008, par mai experimentați. Alții, care sunt la prima criză sunt mai îngrijorați.

Totuși, toți au identificat câteva elemente comune:

  • Rapididatea cu care au fost nevoiți să ia decizii: criza a venit brusc, ca o săgeată.
  • Emoțional, toți au simțit presiunea dar și greutatea mai ales când trebuiau să comunice anumite decizii (cum ar fi șomajul tehnic).
  • Suportul găsit în grupurile de HR, la colegii de breaslă din această profesie.
  • Nesiguranța zilei de mâine, lipsa vizibilității și a unei traiectorii clare.
  • Importanța planurilor strategice de criză, deoarece scenariile care se modificau de la o zi la alta.
  • Importanța digitalizarii: în timp record companiile au reușit să implementeze procese sau să treacă în online, astfel încât activitatea să fie cât mai puțîn afectată.
  • S-au creat parteneriate strategice și relații de colaborare mult mai puternice între management și oamenii de HR. HR-ul devenit un liant cu rol proactiv în companie.
  • Munca la distanță a adus valoare: echipele au devenit mai coezive, oamenii mai responsabili și chiar mai eficienți.
  • Din punct de vedere legislativ, echipele de HR au depus extrem de mult efort pentru a jongla prin toate modificările legislative,  interpretările și reinterpretarile date,  tocmai pentru a se asigura că se implementează corect tot ceea ce se poate face pentru oameni.

Au fost identificate și câteva elemente care au o relevanță deosebită la nivel de sectoare de activitate:

  • Companiile din sectorul de IT&C, cu precădere cele care lucrează pentru clienți din Farma sau Retail, au continuat să angajeze și chiar au atras în echipe colegi extrem de valoroși.
  • În FMCG, Farma sau Transport se lucrează foarte mult. De aceea au decis să ajute companiile care au fost nevoite să restructureze, oferind locuri de muncă noi, securizate.
  • În cele mai afectate sectoare, HR-ul a devenit și el vulnerabil. S-au restructurat departamente și mulți oameni de HR (în special recrutorii) din intervievatori au devenit intervievați.