Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania are loc în perioada 16 și 25 martie, în București, mesajul organizatorilor în anul Centenarului Marii Uniri fiind “Get Real! “.

Timp de zece zile, drepturile omului vor fi în centrul atenției în cinema și nu numai, la CinemaPRO, Cinemateca Eforie, Cinemateca Union, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, ARCUB, Rezidența BRD Scena 9 și la Muzeul Național de Artă Contemporană.

Hub-ul central al Festivalului One World Romania 11 va fi organizat la ARCUB Gabroveni, unde vor avea loc mai multe evenimente speciale, în completarea proiecțiilor din Sala Mare. Abonamentele generale și cele pentru cinci proiecții au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.

După zece ediții de succes, festivalul are o echipa îmbogățită, cu o abordare proaspătă, atât în selecția documentarelor, cât și în comunicarea și identitatea vizuală a festivalului. Pentru ediția a 11-a, festivalul se va extinde semnificativ față de anii trecuți – crește numărul zilelor de la 7 la 10 și al documentarelor din selecție la peste 70. Festivalul va include 180 de proiecții în cele opt cinematografe și spații partenere și peste 100 de invitați din țară și din străinătate prezenți la discuții cu publicul și în cadrul evenimentelor conexe.

“Get Real! ” este mesajul One World Romania în anul Centenarului Marii Uniri, pentru că organizatorii își doresc ca, în această perioadă poluată de preconcepții și minciuni, să antreneze sinceritatea și gândirea critică. Documentarele și evenimentele pregătite de One World Romania propun o excursie în afara zonei de comfort, dincolo de granițele mistificării trecutului.

Ca în fiecare an, și filmele celei de-a 11-a ediții sunt împărțite în mai multe secțiuni tematice, care vor beneficia atât de proiecții urmate de dezbateri, cât și de evenimente conexe bazate pe formate diferite. Punctele centrale ale ediției sunt dedicate unor domenii și subiecte care au provocat recent dezbateri ample la nivelul societății, precum adaptarea educației rigorilor secolului al XXI-lea, asaltul politic asupra justiției, revirimentul rasismului, supremației albe și iliberalismului în întreaga Europă, reformularea politicilor care acordă drepturi egale persoanelor LGBTQ și tratamentul acordat refugiaților de statele europene.

Astfel, în secțiunea “Istorii încă relevante” vor fi prezentate 10 documentare recente, care scot în evidență modurile complexe în care trecutul modelează încă prezentul, peste tot în lume. Deși fiecare dintre filmele secțiunii analizează fenomene particulare, ele vor da naștere unor reflecții cu privire la istoria României și la zonele ei despre care nu se vorbește suficient.

“The Other Side of Everything”, realizat de Mila Turajlic, proaspătul câștigător al marelui premiu la International Documentary Film Festival Amsterdam, cel mai important eveniment de gen dedicat exclusiv documentarului, redă povestea unei familii burgheze aflate la răscrucea istoriei în centrul Belgradului. Prin intermediul mamei regizoarei, contestatară a regimului comunist, intelectuală activistă după 1989 și membră a unuia dintre guvernele ultimelor două decenii, “The Other Side of Everything” prezintă succesiuni de evenimente istorice care de multe ori par să se confunde cu unele trăite de cetățenii României.

“Karl Marx City”, unul dintre documentarele favorite ale criticilor internaționali, este cronica spaimelor și căutărilor coregizoarei Petra Epperlein legate de relația tatălui ei cu STASI, aparatul de supraveghere al Germaniei de Est. Deși vorbește în aparență despre trecut, având suficiente rezonanțe și cu funcționarea Securității din Republica Socialistă România, filmul preconizează indirect și viitorul supravegherii în masă, cu potențial de a deveni cel puțin la fel de atroce precum omoloagele totalitare.

Nu în ultimul rând, în secțiunea “Istorii încă relevante” apare thrillerul documentar “Absent without Leave”, o poveste deopotrivă personală și politică, în care regizorul taiwanez de origine malaysiană Lau Kek-Huat pornește în căutarea bunicului său, prezent în viața lui doar sub forma unui portret misterios de familie. După ce fost selectat la Busan, în cel mai mare festival de film al Asiei, și a primit premiul publicului în Singapore, producția taiwaneză a fost interzisă în Malaysia, pe motiv că bunicul regizorului fusese membru al Partidului Comunist, un subiect încă cenzurat în această țară din motive care sunt dezvăluite treptat în documentar.

Mai multe informații se găsesc pe site-ul festivalului, www.oneworld.ro, și pe pagina de Facebook www.facebook.com/one.world.romania.