Business conference with laptops.

 

Piața IT&C din România a crescut anul trecut cu 14-15%, similar creșterilor anuale înregistrate în 2014-2015 (12,5-14%), dar într-un ritm mai susținut decât cel din 2016, care creșterea a fost de doar 9%, arată un studiu al companiei de servicii financiare Euler Hermes.

În termeni reali, creșterea din 2017 ar fi mai redusă, dacă luăm în calcul inflația din decembrie pentru mărfurile nealimentare, de aproximativ 4% față de perioada similară din anul anterior, precizează studiul.

În ultimii ani, telefoanele mobile sunt cele care conduc topul ratelor de creștere, cu peste 25%, urmate apoi de eloctrocasnice, în care cele mici au fost schimbate cu cele mari, și electronice. De asemenea, se observă o tendință de creștere a ponderii telefoanelor și laptop-urilor din categoria mediu și premium, cu efecte pozitive asupra marjelor.

Piața echipamentelor de printare continuă să scadă, iar sectorul IT crește doar valoric pe segmentul laptop-uri, consumatorii orientându-se mai mult spre vârfurile de gamă.

Gradul de concentrare al pieței de retail este unul ridicat, conducători fiind Altex și Flanco, urmați apoi de Dante International, deținând aproximativ 60% din piața totală.

Presiunea asupra marjelor de profit rămâne o caracteristică dominantă a întregului sector, parțial explicată de tendința consumatorilor de a face cumpărăturile online. Fiind o piață a producătorilor, oportunitățile de creștere a marjelor importatorilor sunt limitate.

O altă caracteristică dominantă a sectorului este sezonalitatea, vânzarile din ultimul trimestru (acoperind momentele de Black Friday și sărbatorile de final de an) contribuie cu până la 40% în total volume.

Băncile au manifestat și ele un apetit crescut pentru finanțarea nevoilor de capital circulant în ultimii doi ani, mizând pe tendința ascendentă a consumului.

Oportunitățile de dezvoltare sunt în special în cadrul segmentului online, atât prin creșteri organice (vânzările pe internet fiind acum doar câteva procente din totalul consumului), cât și prin preluări și achiziții. Companiile care activează în mediul online au o capacitate redusă de a genera economii de scară, iar vânzările anuale fiind în general cu mult sub pragul de 100 milioane euro (cu notabila excepție a liderului).

Cererea de consum va fi probabil vizată în continuare prin măsuri favorabile din partea executivului, acesta fiind un punct forte, apreciază analiza, iar la capitolul puncte slabe sunt menționate sezonalitatea ridicată, care menține performanța anuală a companiilor într-o clară dependență de vânzările din ultimul trimestru, precum și finanțarea creșterilor de venituri, care se face în special prin îndatorarea unor jucători deja îndatorați.

La oportunități apar subvențiile sub formă de ajutor de stat oferit producătorilor internaționali, care au transformat anumite zone în centre de producție pentru exportul de electrocasnice, precum și dezvoltarea platformelor online aflate înca în faza de început contribuie la largirea potențialului pieței.

La partea de amenințări sunt menționate vânzările online, care reduc din marjele de profit ale tuturor jucătorilor din distribuție și retail offline, infrastructura defectuoasă care afectează negativ costurile cu transportul ale livrărilor, precum și șocurile date de insolvențe ale unor nume mari sunt destul de rare, dar influențează negativ perspectivele de creditare ale întregului sector.

sursa:mediafax