Raportul Comisiei Europene privind calitatea aerului în Europa menționează că una din principalele surse de îmbolnăvire a populației este poluarea aerului și este generată de sectorul transporturilor, anume traficul rutier din marile aglomerări urbane. O soluție propusă de către Comisia Europeană în Raport se referă la adoptarea unor măsuri menite a diminua indicii de trafic din marile orașe (măsuri care deja au fost adoptate la nivelul orașelor mari din țări precum Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie).

În acest moment, în Municipiul Iași, sunt înmatriculate circa 117.000 de autovehicule, la care se adaugă aproximativ 25.000 de autovehicule care tranzitează sau staționează temporar în oraș. Conform raportărilor, la orele de vârf se înregistrează indici de trafic foarte mari, ducând de multe ori la ambuteiaje în intersecțiile intens circulate din oraș.

Având în vedere această situație, care se înrăutățește de la un an la altul, Primăria Municipiului Iași propune în dezbatere publică adoptarea unor măsuri care să diminueze poluarea aerului în Municipiul Iași cauzată de traficul rutier. Este o dezbatere amplă, serioasă, în care sunt invitați să își spună punctul de vedere cât mai mulți ieșeni, ONG-uri, asociații ale transportatorilor, asociații ale cicliștilor și alte entități interesate să contribuie la creșterea calității vieții în Municipiul Iași.

Aceste măsuri vor fi însoțite de altele menite să încurajeze achiziționarea și utilizarea autovehiculelor hibrid și electrice, după cum urmează: diminuarea cu 50% a impozitului la mașinile hibrid până în anul 2024 inclusiv, precum și anularea impozitului pentru orice tip de autovehicul electric.

A treia propunere vizează acordarea de vouchere în valoare de câte 500 de euro pentru ca un număr de 25.000 de posesori de autovehicule vechi și poluante din Municipiul Iași să fie încurajați să renunțe la acestea. Proiectul, intitulat provizoriu „Inițiativă-pilot pentru o guvernanță locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) – «Our AIR»”, este la nivel de notă conceptuală și a fost deja publicat și transmis pentru aprobare Comisiei Europene – Direcția Generală pentru Mediu.

A patra propunere se referă la modernizarea întregului parc auto al Primăriei Municipiului Iași și al societăților și direcțiilor subordonate din fonduri de la bugetul local, fonduri nerambursabile sau alte surse. Se va avea în vedere achiziția de utilaje noi la SC Salubris SA, SC Citadin SA, SC Servicii Publice SA, SC Compania de Transport Public SA atât din fonduri proprii, cât și prin proiecte pe fonduri europene nerambursabile, inclusiv granturi sau alte surse.

A cincea propunere se referă la introducerea unei taxe de congestie, după modelul adoptat în marile aglomerări urbane din Europa – Londra, Goteborg, Milano, Madrid etc. Este vorba de impunerea unor taxe suplimentare pentru toți utilizatorii de autovehicule poluante pentru toți cei care doresc să pătrundă în zona istorică a Municipiului Iași.

Dezbaterea publică se va desfășura pe o perioadă de 3 luni, urmând ca rezultatele să fie făcute publice, iar Primăria Municipiului Iași să decidă în consecință.

„Știu foarte bine că nu sunt măsuri în conformitate cu logica electorală, dar rolul meu ca primar al acestui oraș este să asigur un mediu de viață cât mai sănătos pentru ieșenii de toate vârstele, pentru tânăra generație pentru copiii noștri, astfel încât să își dorească să rămână și să muncească în acest oraș. Îi asigur pe ieșeni că aceste măsuri sunt rezultatul unor studii și analize amănunțite, fiind, de asemenea, bazate atât pe realitatea locală, cât și pe experiența altor comunități din țară și din străinătate. Afirm cât se poate de ferm că nu voi accepta niciodată ca populația să se îmbolnăvească doar pentru ca eu să obțin niște voturi în plus. Sănătatea ieșenilor este mult mai importantă decât voturile mele. Celor care încearcă să își facă imagine politică privind indiferenți la bolile ieșenilor cauzate de utilizarea abuzivă a vehiculelor poluante – și ca efect direct al politicilor iresponsabile ale guvernanților care au permis achiziționarea a sute de mii de rable din UE, în condițiile în care în România există două celebre fabrici de autoturisme! – le atrag atenția că își pot dezvolta o carieră politică sănătoasă făcând bine și nu rău celor din jur. Eu le promit cetățenilor din Iași că atâta timp cât voi deține această funcție nu voi pune vreodată nici funcția și nici voturile înaintea sănătății celor pe care am fost ales să-i slujesc cu toată puterea mea”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Ce a făcut Primăria Municipiului Iași pentru a combate poluarea:
1. a achiziționat 100 de autobuze noi Euro 6;
2. a modernizat și continuă să modernizese din fonduri europene sistemul centralizat de producere a agentului termic (cele mai multe fonduri atrase în România) și încurajează instituțiile publice și private să se racordeze la sistemul centralizat (școli, grădinițe, spitale, hoteluri, fabrici etc);
3. a susținut achiziționarea de utilaje noi și performante în parcurile auto ale societăților din subordine, cum ar fi la SC Salubris SA (3 automăturători, 4 cisterne de spălat străzile, 6 multifuncționale pentru curățat trotuarele, 16 autogunoiere, 1 mașină de spălat containere), la SC Citadin SA (7 autocamioane) și la SC Servicii Publice SA (3 autoutilitare, 1 cisternă, 2 autocamioane). Totodată, la SC Servicii Publice sunt în procedură de achiziție și alte 4 autocamioane, precum și alte 4 autoutilitare.
4. a depus proiecte de achiziție din fonduri europene a 44 autobuze electrice și 32 de tramvaie noi, precum și de reabilitare a tuturor traseelor de linii de tramvai din oraș;
5. a inițiat Hotărâri de Consiliu Local care să reglementeze situația din șantierele din oraș, precum și care vizează creșterea procentului de spații verzi introduse în intravilan la 30%;
6. a realizat și depus pentru finanțare europeană proiectele „Oază de verdeață în cartierul tău”, prin care vom reabilita și reda domeniului public zone virane din cartierele orașului, respectiv cel care vizează crearea unei noi zone de agrement în C. A. Rosetti;
7. a demarat campanii de plantări de arbori în tot Municipiul Iași;
8. a investit masiv în refacerea și extinderea spațiilor verzi din oraș;
9. a demarat, la nivel de municipiu, campania de colectare separată a deșeurilor;
10. a inițiat, prin Hotărâre de Consiliu Local, programul Green Building privind aprobarea unei scheme de ajutor de minimis prin care se oferă beneficii fiscale de până la 50% reducere din impozitul pe clădirile certificate ca fiind „verzi” și eficiente energetic clasă A;
11. a depus pentru finanțare pe fonduri europene nerambursabile proiectul „Iași VELOCity – Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor”, care vizează realizarea unui sistem de transport public cu circa 1.000 de biciclete.