Interviu  acordat pentru Good News de Ruxandra Antohe, fondatoarea brandului de creme cosmetice Xandra.

Care a fost imboldul care te-a determinat să începi o afacere în domeniul produselor cosmetice? Cum ți-a venit ideea de a fabrica propriile creme și după cât timp te-ai apucat de treabă?

Mi-am dorit încă din timpul facultății să concep și să dezvolt un brand, care să le inspire pe românce, să le confere încredere în sine și o stare de armonie între trup și minte. Startul a venit oarecum firesc, după absolvirea unui MBA în domeniul administrării afacerilor și marketing, la City University of Seattle. Printre multele motive de suflet, exista însă și o motivație cât se poate de pragmatică în luarea unei astfel de decizii: România are tradiție în câteva domenii, unul dintre ele fiind industria cosmetică. În industria cosmeticelor sunt câteva femei care m-au inspirat: Elena Cremenescu, Ana Aslan, Estée Lauder, Christine Valmy care au creat brand-uri mari și au făcut istorie în domeniu.

De ce un brand de cosmetice, când sunt pe piață produse foarte bune din străinătate dar și autohtone. Ce schimbă esențial în ecuație un brand românesc?

Am observat, pe parcursul anilor, cum publicitatea asociată marilor branduri și mass-media promovează o imagine idealizată a femeii și sugerează încadrarea într-un ideal, un concept nerealist și aproape imposibil de atins. Acest lucru poate fi dăunator, în mod special pentru fetele tinere care se află în căutarea unor repere de identitate. Eu cred că frumusețea femeii este unică si nu trebuie să existe o definiție ideală, criterii ultra-restrictive.

Prin XANDRA dorim să promovăm un alt fel de frumusețe, una în care să acceptăm cu înțelepciune felul în care ne-a construit natura, să îngrijim cu dragoste ceea ce suntem și să ne simțim bine în propria piele. XANDRA promovează frumusețea reală și tangibilă, nu imagini glossy, idealizate cu aportul tehnologiei. În plus, eu cred că pe lângă un produs înalt calitativ, consumatorul trebuie să rezoneze cu brandul, cu valorile lui și să se simtă inclus.

Care au fost primele dificutati prin care ai trecut ca antreprenor și cum le-ai găsit rezolvare?

Ca antereprenor este inevitabil să nu dai peste dificultăți, mai ales când ești la început de drum. Una dintre dificultățile majore cu care m-am confuntat, și cu care cred că se confruntă în general mediul de afaceri de la noi, este o lipsă de stabilitate legislativă și de aici de predictibilitate a managementului pe termen mediu și lung. Căreia i-aș adăuga nelipsita – încă – birocrație excesivă. E foarte complicat, spre imposibil pentru un antreprenor român să își creioneze obiective de îndeplinit în 3, 5 sau 10 ani, apoi doar să le ajusteze pe parcurs, fără să fie nevoie să facă schimbări majore de strategie.

O altă dificultate cu care m-am confruntat la început a fost desfacerea. Aici mă refer la reticența magazinelor de a pune la raft un brand tânăr, care este la început de drum. Am învățat că trebuie să fiu perseverentă, să nu iau refuzurile ca pe un afront personal și să nu accept NU ca răspuns. Pas cu pas am reușit să intru cu produsele în magazine naturiste și în farmacii, atât în București cât și în țară.

Am văzut că aveai o altă gamă de produse în trecut, acum lansezi o nouă gamă de produse, faci un rebranding, care fost motivația acestui demers?  

Încă de la început mi-am dorit să produc cosmetice pentru segmentul de retail. Știam ce produse vreau să fac, le visam și în somn, dar cunoșteam însă foarte puține lucruri despre cum evoluează lucrurile după procesul de producție. De aceea, am decis să creez inițial un proiect pilot, pentru a înțelege în mod real cum funcționează piața cosmeticelor, pentru a vedea oportunitățile și provocările, cerințele și minusurile pieții. Știu că pare puțin ciudat, mai ales că ingredientele folosite – pulbere de diamant în cazul primei game– sugerează mai degrabă un produs de lux. Dar cum probabil cititorii tăi au observat, orice produs nou de tip Premium are un timp limitat în care poate evolua pe piață fără concurență. Apoi ideea va fi preluată de concurența. Am fost primii care am adus în România folosirea pulberii de diamant în industria cosmetică. Acum deja sunt și alte produse similare pe piață, nu mai este ceva ”wow!”, logic deci că se impunea să ne orientăm creativitatea spre ceva nou. Tocmai de aceea, acum că știu cum funcționează lucrurile, vreau să arăt că se pot face produse de înaltă calitate și pentru publicul larg.

Cu ce fel de ingrediente lucrezi pentru preparearea cremelor și care sunt atuurile acestora, cum ajută pielea?

Noua gamă se numește Derma Lift Activ, iar ca noutate pentru un produs cosmetic fabricat în România pot să dezvălui folosirea extractului de trufe albe și a hyaluspherelor. Cercetarea și formulările produselor au fost facut în colaborare cu doamna Dr. farmacist Elena Cremenescu și vă pot mărturisi că această combinație inovativă aduce multiple beneficii pentru îngrijirea tenului. Se știe că peste 50% din AH (acidul hyaluronic) din organismul uman se regăsește la nivelul pielii, căreia îi conferă suplețe și finețe. Hyaluspherele sunt o componentă revoluționară, pe bază de acid hyaluronic micro-încapsulat și vectorizat, care are capacitatea de a penetra stratul dermic și de a umple ridurile fine. Apoi, extractul de trufe albe oferă multiple efecte anti-îmbătrânire, printr-o modulare epigenetică pozitivă, repară și protejează genele (ADN). Ambele ingrediente sunt testate în vitro. Noua gamă Xandra Derma Lift Activ cuprinde patru produse: o cremă de față cu extract de trufe albe și hyalusphere, bogată în aminoacizi, care asigură o hidratare intensă a tenului, oferă prospețime și suplețe; un serum facial cu efect de push-up și multe beneficii pentru ten; un ulei demachiat pentru toate tipurile de ten, foarte special, deosebit, cu o textură ușoară și non-grasă, care îndepărtează machiajul, chiar și cel waterproof, fără a lăsa tenul gras; și, în cele din urmă dar nu lipsit de importanță, un peeling facial, care îndepărtează celulele  moarte și lasă tenul luminos și catifelat, acesta a avut mare succes în proiectul pilot pe care l-am derulat, despre care v-am vorbit mai devreme.

 Ai studii clinice pentru produsele fabricate și ce spun acestea?

Aceasta nouă gamă are studii de compatibilitate cutanata adica produsele au fost ‘’testate dermatologic’’. Rezultatele acestora arată că folosirea acestor produse nu a indus nici o reacție de iritare și au o compatibilitate foarte bună pe orice tip de piele. Persoanele care au utilizat produsul au dat un feedback excelent. Trebuie să vă mai spun ceva foarte important, această gamă de produse cosmetice nu conține parabeni, siliconi, coloranți, uleiuri minerale, ftalati și nici formaldehide.

Cum ai caracteriza noile produsele pe care le fabrici și de ce crezi că ar trebui să le cumpere publicul, ce le diferențiază față de alte cosmetice de pe piață?

Așa cum îți spuneam la inceputul acestei discuții, XANDRA înseamnă frumusețe prin naturalețe și sănătate. Produsele sunt de foarte bună calitate și la un preț accesibil. Ingredientele folosite sunt o noutate absolută în industria cosmetică din România, iar rezultatul merită cu certitudine încercat. O piele îngrijită și sănătoasă te pot plasa pe podiumul frumuseții în fiecare zi! Și, de ce nu, pentru că achiziționând aceste produse veți ajuta un antreprenor român, deci câștigul va fi de ambele părți.

Unde pot fi găsite?

Gama Derma Lift Activ by XANDRA va putea fi găsită pe site-ul nostru www.x-andra.ro și vom intra în curând la standurile lanțurilor de retail, căci obiectivul nostru este să oferim produse de top la prețuri cât mai accesibile și cumpărătorului cu venituri medii. Frumusețe și încântare fără o cheltuială excesiv de mare!

Ce ne poti spune despre colaborarea cu d-na Dr. farmacist Elena Cremenescu? Cum a început și cum te-a ajutat?

Mi-a venit în minte un text din filosofia chineză: „când elevul este pregătit, apare și învățătorul”. Eu am avut șansa unui mentor de top, ceea ce nu-i puțin lucru, să găsesc sprijin chiar din partea doamnei Dr. farmacist  Elena Cremenescu, dupa parerea mea este cel mai mare specialist în cercetarea cosmetică pe care îl are România, fiind considerată un ”guru” în acest domeniu  – după Revoluția din 1989, domnia sa a reușit să creeze, de la zero, cel mai mare brand  de cosmetice din România cu capital 100%privat.

Unde vezi afacerea ta peste cinci ani?

Imi doresc ca produsele noastre, românești, să fie pe toate piețele mari din lume și să fim apreciați pentru ele și cât mai multe femei să aibă acces la frumusețe la un preț normal.