Aurel Meirosu, Director Dezvoltare Afaceri certSIGN
Semnatura electronica introdusa initial ca instrument obligatoriu la nivelul sistemelor de e-guvernare gestionate de institutii ale statului, castiga tot mai mult teren si in mediul privat.

In acest moment exista in piata din Romania un numar de aproximativ 300.000 de persoane cu semnatura electronica calificata.

„Am identificat o deschidere mult mai mare in mediul privat, avantajele fiind foarte vizibile si usor de masurat. De altfel, in aceasta zona, am implementat proiecte inca de acum 3 sau 4 ani.

Semnatura electronica este utilizata in relatia cu partenerii, clientii sau furnizorii in vederea semnarii contractelor si actelor aditionale in industrii precum energie, healthcare, consultanta etc..

Industria financiar-bancara este principala noastra tinta acum. Oferim solutii de semnatura electronica necesare in procesele de creditare a clientilor de la distanta” spune Aurel Meirosu, director dezvoltare afaceri certSign.

Semnatura electronica in relatiile de afaceri elimina costurile cu serviciile de curierat pentru transmiterea contractelor in original, cu printarea, cu arhivarea si cu regasirea documentului in arhiva fizica. In plus, timpul de semnare a documentului este de ordinul catorva minute pentru ambele parti implicate.

La un calcul scurt, pentru semnatura a 5-6 documente/zi cu un partener sau mai multi, intr-un an, este mai rentabila achizitionarea unui certificat digital calificat de semnatura electronica.

„Concret, semnarea si arhivarea electronica a documentelor implica o reducere a costurilor cu aproximativ 67%” spune Meirosu.

Semnatura electronica trebuie sa devina o practica comuna si a cetateanului in relatia cu autoritatile publice

Serviciile de e-citizen sunt obligatorii, spre exemplu, pentru primariile care doresc sa fie “Smartcity”.

Nu poti avea iluminat inteligent, sisteme de e-ticketing sau semaforizare inteligenta, centre de reciclare ecologica si in continuare sa chemi cetateanul la ghiseu de fiecare data cand trebuie sa depuna o cerere, formular sau sa isi reinnoiasca o autorizatie.

Primul pas pentru a oferi servicii de e-citizen este acela prin care membrii comunitatilor locale trebuie sa aiba alternativa deplasarii la ghiseu.

„Noi dispunem de instrumentele tehnice si legale prin care se pot oferi astfel de servicii. Odata creat un precedent, in baza feedback-ului utilizatorilor, sistemul poate fi extins si catre alte tipuri de servicii – toate in folosul cetatenilor.

Este greu sa lucrezi in administratia publica locala si, in acelasi timp, sa te transpui in situatia cetateanului care are nevoie de un document eliberat de institutia respectiva si sa te lovesti obiectiv de realitatea de la ghiseu.

Dar prin dialog constructiv, intalnind oameni  gospodari, de la primari si city manageri, pana la directori de directii, am reusit sa aducem in atentie aceasta realitate si sa gandim intr-un mod etapizat proiecte cu adevarat smart pentru zona serviciilor de e-citizen.

Am identificat impreuna legislatia corespunzatoare, unde sunt blocajele si rezistenta interna, personalul responsabil si in final am concluzionat ca astfel de servicii contribuie la performanta actului administrativ putand fi exercitat in folosul membrilor comunitatii” a continuat Meirosu.

certSIGN propune proiecte personalizate cum ar fi un model pay-per- use pentru acele procese care nu au o recurenta foarte mare in semnarea documentelor.

Alt model ar fi utilizarea semnaturii electronice prin intermediul mai multor canale, dintr-un portal sau DMS/ERP, mobile device etc, iar modelul presupune ca utilizatorul sa aiba acces la semnatura sa electronica atunci cand are nevoie indiferent unde este localizat.