♦ Socul noilor reguli privind protectia datelor

Anul 2018 va aduce pentru mediul de business, dar si pentru sectorul public, socul intrarii in vigoare a noului regulament european de protectie a datelor (general data protection rules – GDPR), care introduce noi obligatii privind gestionarea, utilizarea, colectarea si pastrarea datelor sub amenintarea unor amenzi usturatoare. Mai exact, amenzile maxime pentru incalcarea regulilor privind protectia datelor cresc de la un nivel maxim de 22.000 de euro la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri globala a companiei. Regulamentul va fi aplicabil din mai 2018. Potrivit statisticilor, la finele anului trecut 61% dintre societati inca nu au inceput proiectele de imple­mentare a regulamentului. 4% au declarat ca sunt deja conforme cu cerintele, conform zf.ro.

O provocare semnificativa va fi reprezentata si de gestionarea cererilor pe care persoanele fizice le vor putea adresa companiilor sau institutiilor publice de a le furniza toate datele pe care le detin despre ele sau stergerea datelor pe care le detin despre ele.

♦ Salariile din IT&C ar putea stagna, pe fondul schimbarilor din Codul fiscal care au generat cresteri neprevazute ale costurilor pentru companiile de profil

Trecerea contributiilor de la angajator la angajat ar putea avea ca efect o intrerupere a ciclului de cresteri salariale pentru angajatii din IT&C, in contextul in care companiile se confrunta cu cresteri neprogramate ale costurilor generate de schimbarile bruste ale legislatiei fiscale.

♦ Vor continua restructurarile din industria de telecom, iar o consolidare semnificativa ar putea avea loc in acest an

Presate de reglementarile europene sau nationale specifice industriei (cum ar fi reducerea tarifelor de interconectare) sau de cele fiscale, companiile de telecom vor continua sa-si restructureze / eficientizeze operatiunile pentru a-si proteja / imbunatati marjele de profit. In acest context este posibil ca Romania sa fie scena unei consolidari semnificative a pietei de telecom, posibil ca parte a unei tranzactii gigant realizate pe plan international.

♦ Noi tranzactii cu companii locale hi-tech, dupa un an 2017 record in care s-au vandut participatii la Clever Taxi, UiPath sau Bitdefender

Dupa un an foarte plin in tranzactii semni­ficative, in care au fost implicate companii precum UiPath, Bitdefender si Clever Taxi, 2018 ar trebui sa aduca noi acorduri de acest tip.

♦ Expansiunea comertului electronic

Cu o pondere a comertului electronic de aproximativ 4% din totalul industriei de retail, Romania are inca un potential urias de crestere in online atat pe fondul cresterii numarului de tranzactii realizat de utiliza­torii care folosesc deja acest serviciu, cat si al intrarii in piata a unor noi categorii de clienti. Piata va creste si in conditiile in care inca sunt o serie de domenii de activitate in care nu se fac vanzari online sau in care numarul acestora este cu mult sub potential. Potrivit estimarilor Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO), valoarea vanza­rilor realizate online in Romania urma sa ajunga la finalul lui 2017 la circa 2,8 miliarde de euro, in crestere cu 35% fata de 2016, in conditiile avansului economiei si majorarii consumului, mai ales in ultimul trimestru al anului, cand au avut loc o serie de evenimente si campanii de reduceri, cum ar fi Black Friday.

Seg­men­­tul electro-IT – electro­cas­nice si e­chi­pa­mente IT – are cea mai mare pondere in co­mer­­tul local online, de peste 50%, acesta fiind urmat de seg­mentul de fa­shion si pro­duse pentru copii. Seg­mentele care in­re­gis­treaza in prezent cres­­teri peste me­die sunt fa­shion, home & de­co, jucarii si produse pentru copii, produse pentru in­dus­tria auto si pet-shop-urile. De ase­menea, inca mai este loc pe piata pentru ma­gazine on­line de op­tica si accesorii. In plus, mediul rural pre­zinta de asemenea o­por­­tunitati de crestere pen­tru businessuri de nisa, cum ar fi cele pentru unelte agricole.