“Smart city nu începe neapărat cu implementarea unor noi tehnologii, ci cu un nou mod de gândire. Asta pentru că tehnologia există, important este cum o implementăm”

Interviu cu Bogdan Balaci, General Manager Signify South East Europe

Cum vedeţi dezvoltarea proiectelor smart city în România?

Smart city este un concept amplu și un termen foarte des folosit în ultimul timp. Din punctul meu de vedere este important să ne uităm în primul rând la elementele şi cerinţele principale care definesc un astfel de oraş. Potrivit unui studiu realizat de Signify în colaborare cu Smart Cities World, acesta este caracterizat de interoperabilitatea sistemelor, conectivitate, securitate sporită, open data, implicarea cetăţenilor şi oferirea unor servicii cu valoare adăugată.

Când ne gândim la un oraș inteligent, nu o putem face fără a avea în vedere și sistemul de  iluminat. Trebuie punctat faptul că iluminatul inteligent poate avea mai multe niveluri, întrucât gradul de automatizare poate varia. Dacă vorbim despre iluminat inteligent 100%, care presupune utilizarea cloud-ului şi un nivel ridicat de interoperabilitate, cel mai dezvoltat segment este, într-adevăr, cel stradal. Pentru acest segment am dezvoltat în cadrul Signify platforma Interact City, care integrează corpuri de iluminat conectate machine-to-machine, gestionate printr-o interfaţă care poate fi accesată cu uşurinţă de pe laptop sau tabletă. Platforma IoT Interact City are două module principale: Scene management (permite integrarea în aceeaşi interfaţă a aparatelor de iluminat de mai multe tipuri – LED, cu sodiu), respectiv Asset management, prin care colectăm date de la aparatele de iluminat.

Ce proiecte de iluminat public inteligent aţi dezvoltat în România şi în regiune?

Pe partea de iluminat public am implementat în România proiecte de smart city în câteva oraşe din ţară, inclusiv Bucureşti şi Alba Iulia, care beneficiază de tehnologia şi sistemul deschis Interact. De exemplu, Primăria Sectorului 6 are posibilitatea de a controla iluminatul public din toate parcurile şi locurile de joacă din sector, ca urmare a instalării, începând cu 2017, a 546 puncte luminoase legate prin sistemul oferit de Signify.

Un alt exemplu este municipiul Alba Iulia, unde am instalat pe câteva străzi sistemul de iluminat cu gestiune integrată Interact City. Avantajele pentru cetăţenii oraşului şi pentru municipalitate au fost semnificative. Eficienţa energetică obţinută a fost de 60%, prin utilizarea aparatelor de iluminat cu LED în locul iluminatului existent cu surse cu vapori de sodiu, iar suplimentar se pot genera economii de încă 10-15%, în funcţie de scenariul de iluminat ales (se poate diminua în funcţie de necesități). În al doilea rând, reprezentanții Primăriei și ai operatorului de iluminat pot urmări în fiecare moment toate datele despre funcţionarea sistemului şi despre consumul energetic, pot genera rapoarte complete, care pot fi oricând consultate de către cetăţeni într-un mod transparent.

Avem, însă, proiecte de smart city implementate în toată regiunea Europei de Sud-Est. De exemplu, pe Insula Krk în nordul Croaţiei am instalat în 2016 un sistem integrat de control al iluminatului, care acoperă 7 municipalități principale. Sistemul constă în prezent într-un total de 3.000 de corpuri de iluminat conectate şi permite controlul și supravegherea online a acestora, precum și programarea pe termen lung, planificarea și analiza datelor. Interfețele software și hardware permit interconectarea cu alte sisteme de infrastructură smart prezente pe insulă (senzori de ceaţă, de exemplu). Astfel, sistemul funcționează ca un organism inteligent viu, capabil să interacționeze cu alte sisteme inteligente în era Internetului Lucrurilor.

Un alt exemplu aproape de noi este orașul Varna unde am modernizat întregul sistem de iluminat de pe 4.961 de străzi,  în condiţiile unor limitări de buget, dar şi a îndeplinirii unor cerinţe precum: reducerea numărului de corpuri de iluminat, reducerea costurilor de instalare, reducerea consumului de energie, reducerea costurilor de întreținere.

Care credeţi că sunt principalele provocări în implementarea proiectelor de smart city în România?

Deşi penetrarea cu LED în România este mai mare decât în Europa de Vest, una dintre principalele provocări în implementarea proiectelor de smart city rămâne respectarea standardelor de iluminat. Siguranţa pietonilor şi securitatea traficului pot fi asigurate 100% doar printr-un iluminat corect, în conformitate cu cerinţele naţionale şi internaţionale.

La Alba Iulia, de exemplu, iluminatul s-a realizat conform standardului SR EN 13201. După instalarea sistemului de iluminat, compania independentă MPI (Măsurători Profesional în Iluminat) a confirmat încadrarea în clasele de iluminat proiectate conform standardului SR-EN 13201, atât în faza de iluminat 100%, cât şi în faza de dimming prin raportul M-1342/04.09.2017.

Acest articol a fost publicat in Ghidul Solutiilor Smart City 2019.