Salariile brute în rândul companiilor private au crescut în medie cu 9,4% în acest an, potrivit studiului salarial PayWell 2019 realizat de PwC România, peste estimări. Majorarea salarială raportată pentru 2019 depăşeşte nivelul de 4,6%, estimat pentru acest an de către companiile respondente în ediţia anterioară.

Pentru 2020, companiile private anticipează o creştere medie a salariilor brute de 5,7%.

”Cea mai mare creştere medie a salariilor în 2019, de 14%, a fost înregistrată de sectorul hotelier. De asemenea, majorări peste media tuturor sectoarelor incluse în sondaj au fost raportate de industrie +11%, leasing +10% şi retail +10%. Conform Paywell 2019, salariul mediu brut în rândul companiilor participante a urcat la 5.941 lei de la 5.428 lei, în 2018”, se arată în comunicat.

Pe categorii de angajaţi, continuă tendinţa de creştere în ritm mai accelerat a salariilor în rândul personalului necalificat sau puţin calificat (muncitori, operatori), în medie de 10%. În comparaţie cu anii trecuţi, însă, când nivelurile manageriale au stagnat ca nivel salarial, în 2019 poziţiile de management operaţional au avut o creştere de 13%, iar cele de top management de 9%. La polul opus, cu 5%, se află personalul administrativ, tehnicienii şi angajaţii cu puţină experienţă, potrivit companiei.

”Observăm că majorarea salarială a fost în 2019 superioară nivelului pe care îl prognozau anul trecut companiile incluse în Paywell, fiind influenţată în principal de deficitul de forţă de muncă, dar şi de evoluţia din sectorul public şi de deciziile guvernamentale privind salariul minim pe economie. Ca urmare a majorărilor cumulate de circa 50% care au avut loc în sectorul public începând din 2017, raportul dintre veniturile medii PayWell, care reprezintă în mare parte companii mijlocii şi mari, şi salariul mediu pe ţară a coborât de la 1,4 la 1,16 în această perioadă. În acest context, companiile private se confruntă cu o dublă presiune: din partea sectorului public care a devenit mult mai atractiv pentru angajaţi şi a deficitului forţei de muncă ce s-a acutizat în ultimii ani”, a declarat Daniel Anghel, Partener şi Liderul serviciilor fiscale şi juridice, PwC România.

În ceea ce priveşte beneficiile, continuă să se afle în top tichetele de masă, zilele suplimentare de concediu şi bonusurile acordate cu diferite ocazii. Totuşi, comparativ cu anii trecuţi, cele mai mari creşteri de popularitate au fost înregistrate de gestionarea timpului (program flexibil, munca de acasă) şi de beneficiile care ţin de bunăstarea angajaţilor (închirierea de cărţi, programe de sănătate, etc.).

”Angajaţii au început să aprecieze şi alte beneficii în afara celor devenite tradiţionale. De exemplu, sunt cerute mai mult facilităţile pentru transport, flexibilitatea programului de lucru sau munca de acasă. Având în vedere că piaţa forţei de muncă este din ce în ce mai competitivă, angajatorii sunt tot mai preocupaţi să dezvolte pachete diverse de beneficii şi un mediu de lucru atractiv, pentru a fi preferaţi sau pentru a-şi reţine angajaţii. Atenţia sporită acordată programelor de beneficii pentru diferenţiere este un semn al sofisticării pieţei muncii odată cu creşterea standardului de viaţă. Această tendinţă va continua în anii următori, cu potenţial de accelerare dacă legislaţia fiscală va încuraja mai mult promovarea anumitor beneficia, care pot avea şi impact social pozitiv (asigurări de sănătate, planuri de pensii etc.)”, a arătat Oana Munteanu, Senior Manager PwC România.