• 70% dintre companiile respondente la ediția 2018, față de 72% în 2017, au ajutat comunitatea prin donații în bani, iar 47% vs. 58% au făcut donații in natură
  • 75% dintre companii în 2018 față de 65% în 2017 au vizat domeniul educației pentru intervenție și sprijin și numai 60% vs. 65% domeniul social
  • 30% dintre companiile respondente, față de 35% anterior, spun că bugetul de CSR a stagnat în anul 2018

Valoria împreună cu CSRMedia.ro au lansat noua ediție a studiului Dinamica și Perspectiva domeniului CSR în România. Rezultatul parteneriatului dintre cele două organizații, studiul este o analiză comparativă a evoluției conceptului de responsabilitate socială corportativă în ultimii 6 ani și se adresează specialiștilor de CSR, dar mai ales managerilor și directorilor executivi care își doresc să înțeleagă evoluția acestui domeniu.

Rezultatele ediției curente indică o încetinire a ”motoarelor” domeniului de CSR în 2018 comparativ cu 2017. Mai mult, semnificativ mai puține companii își implică angajații în acțiunile de CSR.

În 2018, 78% dintre companiile respondente, față de 86% anul trecut, definesc responsabilitatea socială ca implicare în comunitate. Rezultatele cercetării de anul acesta consemnează scăderi la toate categoriile de răspunsuri, de la implicarea în comunitate (-8pp) la managementul lanțului de furnizori (-4pp). Singura creștere este la etica în afaceri (+4pp).

Anul acesta 57% dintre companii, față de 55% anul trecut, spun că se implică în CSR deoarece acesta face parte din strategia de relații publice. Pe de altă parte, deși sunt mai puține companii care spun că se implică în CSR pentru că aceste acțiuni le aduc recunoaștere și vizibilitate, sunt mai multe cele care spun că responsabilitatea socială corporativă face parte din strategia lor de sustenabilitate.  Procentul companiilor care spun că au o strategie de CSR a crescut cu doar +1pp, de la 86% anul trecut la 87% anul acesta. Creșterea cea mai mare o au, și în 2018, companiile care spun că au primit strategia de CSR de la firma-mamă, acest mecanism fiind, de altfel, principalul mod de proliferare a domeniului de CSR în România.

Procentajul companiilor care spun că au un proces intern / extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie în domeniul CSR și îl implementează este în creștere cu +7pp. Asta denotă în continuare o maturizare a abordării domeniului CSR de către companii.

Per total, față de anul trecut, numărul companiilor care urmăresc impactul CSR crește cu +4pp. Raportarea în conformitate cu standardele internaționale înregistrează o scădere de -8pp, cea după sisteme de evaluare proprii crește cu +13pp, iar cea bazată pe evaluări oferite de parteneri cu +1pp. 48% dintre companiile respondente, comparativ cu 35% în anul anterior, spun că folosesc sisteme de evaluare proprii pentru a urmări impactul activităților de CSR.

Semnificativ mai puține companii respondente decât anul trecut, 67% vs.79%, spun că își implică angajații în acțiunile de CSR derulate de firmă. Diferența de +12pp a mers la companiile care spun că încearcă, dar angajații nu se implică. Celelalte variante de răspuns sunt și ele asemănătoare cu cele din 2017. 67% dintre companiile respondente, în scădere de la 79% cu un an înainte, spun că își implică angajații în acțiunile de CSR derulate de companie.

Peste 90% dintre companiile respondente colaborează cu ONG-uri pentru implementarea proiectelor de CSR și anul acesta. Este de remarcat scăderea de -19pp a celor care au o colaborare cu autoritățile centrale/locale, dar mai ales creșterea de +6pp a firmelor care colaborează cu instituții de învățământ.

30% dintre companiile respondente, față de 35% anterior, spun că bugetul de CSR a stagnat în anul 2018. 21% dintre companiile respondente, comparativ cu 29% cu un an înainte, spun că bugetul de CSR din anul 2017 este între 50,000 euro și 100,000 euro. 36% dintre companii derulează proiecte de valoare medie de maxim 10,000-50,000 euro. Numai 3% spun că valoarea medie a proiectelor lor este de peste 100,000 euro. Totodată, 63% dintre companii în 2018, față de 65% în 2017, spun că departamentul de PR și Marketing este cel care prevede, în principal, o linie de buget pentru CSR.
84% dintre companii comunică despre proiectele lor de CSR în social media (o creștere de +5pp), 81% prin comunicate de presă (-3pp), iar 78% prin website-ul companiei (stagnare).

75% dintre companii în 2017, față de 65% anterior, au vizat domeniul educației pentru intervenție și sprijin și numai 60% vs. 65% domeniul social. 70% dintre companiile respondente la această ediție, față de 72% anterior, au ajutat comunitatea prin donații în bani, iar 47% vs. 58% au făcut donații in natură. În timp ce 30% dintre companiile consideră mediul ca fiind cea mai importantă arie pentru evaluarea impactului activității de CSR în 2018.