Astăzi, în prezența Ministrului Lucian Bode, la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor s-a semnat între Metrorex și Alstom contractul ce are ca obiect achiziția de ”Trenuri noi de metrou destinate pentru Magistrala 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei – Iancului”.

Contractul are o valoare de 103.244.383,49 euro, echivalentul a 490.503.741,52 lei fără T.V.A. și este finanțat din Bugetul de stat și credit de la Banca Europeană de Investiții. Durata contractului pentru cele 13 trenuri este de 30 de luni de la semnarea acestuia. De asemenea, contractul mai prevede, pe lângă cele 13 trenuri, și posibilitatea achiziționării suplimentare a încă 17 trenuri. Noile trenuri achiziționate vor circula pe Magistrala 5, pusă în funcțiune cu călători în luna septembrie a acestui an, și vor asigura totodată îmbunătățirea condițiilor de transport cu metroul.

“Suntem, așadar, într-un moment în care putem spune că închidem, așa cum era normal să se întâmple, acest proiect. Vorbim aici de Magistrala 5 Drumul Taberei. Din punctul meu de vedere acest proiect era incomplet fără acest contract de achiziție. Cele 13 rame de metrou, plus posibilitatea de a extinde acest contract cu încă 17 rame, vor asigura necesarul de material rulant pentru această magistrală. Eu mă bucur că după ce în luna septembrie, când am reușit să dăm în trafic pentru călători Magistrala 5 împreună, iată că la câteva luni reușim, după șase ani, să închidem și această componentă a contractului. Este fără îndoială un motiv de bucurie pentru noi și pentru Metrorex. În același timp ne gândim cu multă amărăciune la faptul că, totuși în România, țară membră a Uniunii Europene, un contract de achiziție a fost blocat atâta timp.

Asta ne întărește nouă convingerea că sunt necesare măsuri de creștere a capacității administrative a statului în ceea ce privește implementarea marilor proiecte de dezvoltare a infrastructurii sau de diverse proceduri de achiziție pentru modurile de transport.

Este o prioritate a guvernului Orban să promoveze modificarea legislației pentru simplificarea procedurilor de achiziție și introducerea completurilor specializate pe astfel de achiziții. Vrem să extindem acest demers de înnoire a parcului pe care îl avem astăzi cu achiziția de material rulant nou prin Programul Național de Recuperare și Reziliență.

Știți bine România are la dispoziție 30,4 miliarde de euro din acest mecanism de recuperare și reziliență, iar propunerea noastră este ca proiectele de infrastructură care îndeplinesc toate condiționalitățile, de mediu și digitalizare, impuse de acest mecanism , să fie semnate până în anul 2022 și lucrările să fie finalizate până în 2026. Suntem pregătiți să depunem proiecte pentru minim 9,3 miliarde de euro și maximum 17 miliarde de euro, care îndeplinesc astăzi aceste condiționalități. Din analizele noastre aici avem cuprins și material rulant nou, atât pentru calea ferată, cât și pentru metrou. Așadar vom avea o axă de finanțare importantă pe care trebuie să o accesăm până în 2026.

Categoric pentru celelalte proiecte de extindere a rețelei de metrou din București, și mă refer la extinderea M5, sper ca acest contract de proiectare și execuție să fie semnat anul viitor. S-a depășit și etapa de preselecție pentru M6, tronsonul 1 Mai – Tokyo și se va semna contractul pentru realizarea structurii. Am dat doar două exemple de proiecte pentru care este absolut necesar să avem și material rulant nou, de ultimă generație.

Este de asemenea un obiectiv al nostru să susținem dezvoltarea relațiilor între beneficiarul Metrorex și universitățile de profil, în beneficiul tuturor, pentru că vedem cât de greu am reușit să găsim oameni bine pregătiți pentru a fi angajați”, a declarat ministrul Lucian Bode.